5 effektive måder at nå din målgruppe på

5 effektive måder at nå din målgruppe på

Når man starter en webshop op, ligger der et stort arbejde i at nå ud til din målgruppe og gøre opmærksom på dine produkter. Det kan være svært at trænge ind på et online marked, hvor konkurrencen er enorm – ikke bare fra andre danske webshops, men fra webshops, verden over. Det kræver hårdt arbejde og markedsføringskroner. Særligt i starten vil du føle, at markedsføringskronerne bare forsvinder ned i et stort hul, da effekten af markedsføringen ikke kommer ’overnight’, men derimod tager tid. Herunder finder du 2 forslag til markedsføring, der virker:

 

Bloggere

En god måde at få målgruppen til at få øje på dig og dine produkter, er igennem influencers, som målgruppen ser op til og følger. Bloggere har deres egen blog, hvor de skriver om et eller flere interesseområder. Det kan f.eks. være ’mommy’ bloggere, der skriver om livet med børn eller ’Modebloggere’, der skriver om mode og trends. Disse influencer har en enorm effekt på deres læsere, og de produkter, bloggerne skriver om og linker til på deres blogs, får ikke bare en bedre rangering i google søgninger, de opnår også en stor interesse. Det essentielle i denne sammenhæng er selvfølgelig at kende sin målgruppe for at kunne vælge præcis de blogs, din målgruppe læser. Sælger du eksempelvis sneakers i din webshop, og ønsker du at promovere disse Nike Mayfly sneakers, kan en mulighed være at få sundheds- eller træningsbloggere til at nævne disse i et blogindlæg. Sneakers er dog ikke blot for sport- og træningsinteresserede, men i høj grad også er moderigtigt fodtøj, der kan have interesse for modeinteresserede.

De populære bloggere er ikke billige at få til at endorse dine produkter, så regn med en udgift på mellem 3000-8.000 for at få en blogger til at nævne din forretning på sin blog.

 

Annoncering på de sociale medier

En anden mulighed for nå ud til din målgruppe er igennem betalt annoncering på de sociale medier. Her er du sikker på, at din webshop og dine varer bliver eksponeret for din målgruppe, hvis du sørger for at definere, hvem din målgruppe er. Facebook råder nemlig over relevant data, der kan bruges til at målrette annoncer efter kriterier som køn, alder, interesser, stillingsbetegnelser og lignende. Forvent ikke store resultater på en uge. Det tager tid for din målgruppe at lære din webshop at kende, og derfor skal de ofte eksponeres for dit budskab flere gange, før de klikker ind på webshoppen og køber dine produkter.

 

AdWords

AdWords er betalt annoncering igennem søgemaskiner. Du kan kende AdWords annoncering på de 2-4 annoncer, der kommer frem øverst på listen, når du eksempelvis søger efter et produkt i Google’s søgemaskine. Måden det fungerer på er, at du vælger de søgeord, som du gerne vil

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *