Derfor bør du tage sociale medier seriøst i din markedsføring

Derfor bør du tage sociale medier seriøst i din markedsføring

Selvom langt de fleste danskere (privatperson og virksomheder) efterhånden er kommet på Facebook, kniber det alligevel for mange at se potentialet i de sociale platforme i relation til markedsføring og annoncering. Virksomheder tror desværre fejlagtigt, at den eneste måde, hvorpå man kan markedsføre sig på Facebook, er ved at lave konkurrencer eller booste et opslag. Det er ærgerligt, da mulighederne er mange – fx retargeting. Ydermere betyder det store fokus på mastodonten Facebook, at danske virksomheder helt eller delvist overser det potentiale, der ligger i Instagram, Twitter eller Snapchat.

I denne artikel samler vi tre gode grunde til, at du bør integrere SoMe-marketing som en fast del af din markedsføringsstrategi.

Sociale medier har et uanet potentiale

Det er ikke for sjov, at Snapchat for nylig gik på børsen med en værdi på mere end 20 milliarder USD. Der er rigtig, rigtig mange penge på spil, når det kommer til sociale medier, hvilket oftest er et udtryk for den værdi, selve mediets brugere er værd. Snapchat har på ingen måde et overskud (eller for den sags skyld en omsætning), der berettiger en værdiansættelse på 20 milliarder USD, men ikke desto mindre er potentialet så enormt, at mediet på sin første dag på børsen kunne notere sig en pæn stigning i aktiekursen.

Som virksomhed går du glip af meromsætning, branding og kendskab, hvis du ikke er til stede, hvor dine kunder er. Som minimum bør du have en profil eller side – udnytter du medierne fuldt ud, annoncerer og markedsfører du naturligvis også din virksomhed eller dine produkter. Du har rige muligheder for løbende at monitorere og evaluere på dine kampagner, så du ved, hvor du bruger dine annoncekroner mest effektivt. Det eneste, du som sådan bør være opmærksom på, er, om din hostingløsning kan håndtere trafikmængderne – du er advaret!

Fang de unge

Unge nu om dage er utrolig svære at nå med traditionelle medier som TV, radio eller tryk – for ikke at sige umulige. Netop denne demografiske gruppe er dog muligvis den mest værdifulde. Kan man påvirke ungdommen til at udvikle en præference for et produkt eller brand, forbliver de oftest loyale forbrugere resten af deres liv. Det er en ROI, der vil noget. Dette bør være årsag nok til, at du selvfølgelig er til stede på samtlige relevante medier – ungdommen er dine fremtidige kunder, og kender de ikke til din forretning, får du ualmindelig svært ved at komme ud over stepperne.

I øjenhøjde med dine kunder

Den afsluttende grund til at tage sociale medier seriøst er, at platforme som Snapchat og Instagram på sin vis er et brud med de mere traditionelle medier. Du får mulighed for at interagere med og indgå i en dialog med dine kunder og skabe tættere relationer. Distancen mellem køber og sælger bliver med andre ord mindre og forholdet mere personligt, hvilket i langt de fleste tilfælde er positivt. Fokus bør være på at udvikle loyale kunder, der naturligt promoverer din forretning i deres venne- og omgangskreds.

Kan du se fordelene ved de sociale medier som platform for din markedsføringsstrategi? Læs mere om emnet og markedsføring rettet mod unge på denne side.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *